Brânză și „căpușe”

Când a împlinit optzecişiopt de ani, slăbită şi neputincioasă fiind, mama soacrei mele, căreia cu toţii îi spuneam ,,muica’’, a acceptat să vină să locuiască alături de noi. Este una dintre eroinele pe care vi le voi prezenta într-o serie inedită, când veţi avea ceva timp. Bătrână, micuţă, cu vederea şi auzul şubrezite, îşi exprima tot felul de dorinţe, care mai de care mai ciudate. ,,Ai, fetiţă, mai ai acolo, la tine, la servici, căpuşe de ălea, de care mi-ai adus acu vro săptămâna?’’ .Uimită, ,, Căpuşe?! Păi, căpuşe nu sunt la mine la fermă, nu se cultivă aşa ceva acolo!’’ îi ţip în urechea stângă, care părea mai receptivă. ,,Sânt, fetiţă, sânt, că mi-a dus mumă-ta, mie, di la tine de-acolo! Că mănânc eu, doar cu brânză, aşa-mi plac mie căpuşele, decât cu brânză îmi plac!’’. Mă îndrept către soacra mea, explicându-i care este ultima dorinţă ,,în vogă’’ a muicii, îi spun că nu reuşesc să înţeleg. Aceasta râde cu poftă şi îmi traduce, iar eu aflu, uimită, că era vorba despre căpşune. Dar, cu brânză? Eu nu mai auzisem despre această combinaţie, vreodată! În ziua următoare, i-am adus o lădiţă cu unele dintre cele mai frumoase căpşune şi am avut mulţumirea de a fi satisfăcut una dintre cele mai ciudate pofte posibile ale unui bătrân, căci nu mai mânca muica nimic altceva, doar ,,căpuşe cu brânză’’, că ,,doar aşa, cu brânză, decât cu brânză” îi plac ei ,,căpuşele’’…

Suntem o familie ,,de brânză’’, se poate spune fără nici un fel de exagerare. Zicerea ,,nici o masă fără brânză’’ este adevărată în toţi porii săi, în ceea ce ne priveşte. Vecinii noştri dinspre deal sunt ciobani, aşa că sunt obişnuiţi ca, la orice oră aproape, din zi, posibil şi din noapte, să sunăm ,,ai una mai proaspătă?” sau ,,mai sărată ?’’. Nu se miră niciodată, nu se arată deranjaţi, niciodată. Fiica mea m-a moştenit în această ,,orientare ‘’. Se şcoleşte la oraş, dumneaei şi, atunci când vine acasă o aştept, desigur, cu mâncarea pe masă. Într-una din aceste zile de vineri, când a sosit, s-a întâmplat o mare nenorocire: nu ştiu cum s-a făcut, că nu aveam brânză. A mâncat ea ce pregătisem pe acolo, după care a trecut la calculator. Necazul era şi acela că, nereuşind să achităm facturile, aveam şi internetul ,,tăiat ‘’. Ţâfnoasă, zice ,, Aha, internet nu e, brânză nu e , eu nu ştiu de ce am mai venit acasă…‘’. Şi noi, care gândeam că, iată, fetii i s-a făcut dor de noi… Îi zice odată taică-su, la telefon ,, Mâine îţi pun ceva bani pe card. Să-ţi pun şi nişte brânză?”.

În perioada de vară, însoţită de salata de roşii, brânza reprezintă aperitiv, primul, al doilea şi n-lea fel din meniu, chiar şi desert. Iarna, se amestecă printre macaroane, se aşterne printre foietaje sau, aproape seară de seară, se alătură ceaiului. Gustul brânzei, combinat cu acela al ceaiului, trebuie că a inspirat-o şi pe muica…

Pentru a evita riscul posibil de a nu avea pe masă multiubita brânză, fiica mea vine acum de la oraş cu diverse brânzeturi, care mai de care mai interesante, bune şi gustoase. Şi, pentru că am fost plăcut surprinsă de acestea, s-a oferit să mă ,,iniţieze’’ în ultimele descoperiri. Am aflat astfel şi eu cum arată Pufoasele, căci ea a fost o norocoasă, a cumpărat patru cutii de brânză pufoasă Delaco, şi a trimis codul pe site. Mi le-a prezentat şi mie pe Sluky, Diffle şi drăguţa Deezy, pe care le-a câştigat. Cum, există fani brânză mai tari decât noi? Deşi îmi vine greu să accept asta, pusă în faţa evidenţei, mă las convinsă: Toni Jr şi Toni Delaco. Am accesat http://fanbranza.ro/, şi am văzut excelentele lor prezentări, alături de dragostea pe care o pun în produsele Delaco. Am aflat noi reţete cu brânză pufoasă, sendvişuri grozave, gustări, chiar supe.

Toni, dacă tot ai colindat lumea, vreme de cinci ani, pentru această pasiune, pe care atât de frumos şi elegant ai insuflat-o tuturor, vino şi pe la noi, haidem la stână, gustă laptele proaspăt în aerul curat, şi vezi ce minunăţii poţi crea!

Crezi că ai putea prepara noi sortimente de brânză, care să cucerească mapamondul?  Parcă te aud: ,,Savuraţi această brânză uimitoare, zglobie şi feerică, precum artificiile din bradul de Crăciun!’’, sau ,,Degustaţi această  minunată brânză aromată, căpşunată, având gustul căpşunei coapte în dogoare de soare, în toi de arşiţă de vară’’ şi ,,parfumată cu toate aromele câmpului, din care îşi trage seva’’. În mod sigur, Toni Jr. ar completa ,,Sensibilă, fină şi suavă, ca o păpădie într-un lan de albăstrele’’, ,,delicată şi mlădioasă ca firul ierbii în adierea serii’’, dar şi ,,puternică, precum motoarele de căutare ale lui Google’’.

Iar eu aş adăuga: ,,cu gusturi atât de felurite, precum ale juraţilor de la probele SuperBlog!’’

Am scris acest articol pentru SuperBlog 2015.

Acest articol a fost publicat în SuperBlog. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Brânză și „căpușe”

  1. Multumim pentru articol. Multa bafta, Simona fan branza optimist.

    Apreciază

  2. Pingback: Șeherezada SuperBlog 2015 | ecaleopi

Lasă un răspuns

