Înainte…și după cauciuc

Dulceaţa de gutui este ca o emblemă pentru casa mea. Acum, ca întotdeauna, în aroma parfumată, am aşezat-o atent în borcane, după ce am pus câtă nucă am avut chef, şi lămâile rase. Am tăiat foliile necesare pentru acoperirea lor, şi aţele, în mod egal. Partea cea mai neplăcută este aceasta în care, dacă sunt singură acasă, nu are cine să mă ajute, pentru că nu pot strânge aţele astea suficient peste folie, neavând în dotare decât două mâini… Nu le pot pune la cuptor, folia s-ar topi, aşa că le învelesc doar în nişte prosoape, le las să se răcească, şi cam atât.

A plouat mult, merg în curte să hrănesc orătăniile, mai stric nişte pantofi de-ai soţului, căci s-a format mult noroi, şi nu pot intra în curte cu papucii din dotare.

Cafeaua din ibric dă să clocotescă, îl trag de-o parte, să se răcească.

Iată, a sosit şi soţul meu de la serviciu, este şeful unei baze de recepţie pentru cereale. Bombăne, ca de obicei, plângându-se că nu ştie ce să mai facă, au rulaj mare, iar muncitorii nu sunt de ajuns. Cei care încarcă şi descarcă zilnic sacii au obosit, mulţi au concedii medicale, iar el nu găseşte înlocuitori. Chiar dacă suplimentează numărul acestora, cheltuielile de exploatare cresc, şi profitul bate pasul pe loc. Au mai şi închis câteva baze ale societăţii. Îi spun, pentru a nu ştiu câta oară, că aceeaşi situaţie este şi la mine, la ferma agricolă la care sunt economist. Suntem în campania de recoltare şi valorificare a mazării, şi merge foarte încet, forţă de muncă se găseşte greu, oamenii, doar cu braţele, ajutaţi de furci, nu fac faţă activităţii. Şi în fabrică merge destul de greu, la prelucrare. Multă forţă de muncă, cheltuieli mari cu manopera, productivitate scăzută, abia pot prelucra producţia venită din câmp. S-au închis şi la noi  câteva linii.

Îl trimit la magazinul din colţ, să facă aprovizionarea cu cele necesare. Tot ce ne trebuie, de obicei, acolo găsim. Se întoarce bombănind, că nu aveau aprope de niciunele de pe listă, aprovizionarea se face mai rar, vânzătoarea spune că depozitele nu fac faţă solicitărilor. Şi pentru cele pe care le-a găsit, a stat foarte mult la coadă, căci vânzătoarea a trebuit să aducă produsele din depozit cu braţele, să le aşeze pe raft, de unde a început să le ia, unul căte unul, să le înşire pe tejghea, apoi să i le înmâneze. Doamne, parcă am fi în evul mediu !

Căruţe trec, huruind, oamenii pleacă pe ogoare, sau pe unde mai au treburi. Roţile grele, făcute din obezi acoperite cu şine, produc un zgomot care zăpăceşte urechile neobişnuite cu acesta. Ies până la poartă, şi tot colbul ridicat mi se aşterne pe faţă. Miroase aşa de bine, colbul acesta. Iar este necesară o curăţenie generală, căci geamurile au devenit opace, de la atâta praf.

Nu există biciclete, nu există maşini. Industrie, ce să fie aceea ? Nici vorbă de transporturi, pe orice cale, terestră, maritimă, fluvială, aeriană, sau altele. Agricultura este rudimentară, serviciile, asemenea. Nu există poduri, săli de fitness, aparatură medicală. Omenirea aşteptă cu sufletul la gură, parcă, ceva care să o scoată din această stare.

Asta a fost ieri.

Azi…

Azi, am trecut de secolul al XVII-lea, când europenii au descoperit ,,lumea noua’’ de peste ocean, unde Hevea Brasiliens, ce secretă latexul din care se obţine cauciucul natural, a ajuns cunoscut. Am depăşit încercările lui Macintosh şi Hancock, de a realiza transformarea şi prelucrarea continuă a produsului natural. A apărut Goodyear, care a descoperit procesul de vulcanizare, în prima jumătate a secolului al XIX-lea.

Dulceaţa de gutui este ca o emblemă pentru casa mea. Doar că acum s-a îmbogăţit, cu tot felul de alte dulceţuri. Şi cum să nu se îmbogăţească, dacă îmi este atât de uşor să o pregătesc, iar anul acesta crengile pomilor gem, încărcate de toate bunătăţile lumii? Doar că acum am capace, cu garnituri de cauciuc, pe care le strâng doar puţin cu ajutorul capsatorului, şi gata, le pun frumos la cuptor, le las acolo până în ziua următoare.

Iar a plouat, dar nu-mi fac griji că stric încălţările, căci am unele din cauciuc, un soi de ,,botine’’, cu ajutorul cărora pot explora cele mai crunte noroaie. Mi-am luat chiar şi nişte cizmuliţe, foarte ,,şic’’, pe care le folosesc şi pe stradă.

Rar mai fac cafeaua la ibric, am acum o cafetieră, cu capac din cauciuc, foarte bună, şi ea, şi cafeaua…

Soţul vine de la serviciu, grăbit, are nevoie de nişte informaţii. De ceva vreme foloseşte benzi transportoare, productivitatea a crescut, la fel şi profitul, fapt ce le-a permis extinderea activităţii. Acum are ca sarcină de serviciu o reînnoire a procesului tehnologic, care implică şi îmbunătăţirea sistemului de transport. Îi sar în ajutor, recomandându-i Elastimpex România.

Nu îl mai pot face să plece din faţa calculatorului, după ce a descoperit Elastimpex România, mă cheamă şi-mi arată, încântat, ce fel de produse oferă aceştia. Îmi explică, entuziast, că această firmă produce şi comercializează o gamă variată de benzi transportoare, plăci tehnice cauciuc şi covoare tehnice din cauciuc, la cele mai înalte standarde de calitate, de peste 20 de ani. Totodată, oferă pentru acestea şi servicii complete de vulcanizare la cald şi la rece, alături de suport tehnic şi asistenţă pe toată durata de exploatare a produsului. Datorită acestei oferte integrate şi a standardelor de calitate europene, au dezvoltat o colaborare îndelungată cu piaţa autohtonă. Firma produce benzi transportoare diversificate, atât  benzi transportoare cu inserţie textilă, cât şi benzi transportoare cu inserţie metalică – de uz general, rezistente la ulei, la temperatură (cele cu inserţie textilă, şi la flacără), precum şi benzi transportoare speciale (benzi transportoare cu breaker metalic, cu cross rigid, cu TPU, sau pipa).

Producţia este variată, adaptată cerinţelor clienţilor, având capacitatea de a le răspunde cu cele mai felurite forme geometrice şi dimensiuni. Domeniile de utilizare, toate acelea în care se efectuează transport de materiale, sunt în funcţie de particularităţile fiecăruia, de condiţiile speciale de lucru. Benzile transportoare pot fi cu model, folosite pentru a transporta materiale fragile sau uşor deformate, cum sunt sticla, plasele de hârtie,  pe plan înclinat sub un unghi de pâna la 30 de grade, având o suprafaţă rezistentă la alunecare şi carcase din inserţie de poliamidă/poliester, poliamidă/poliamidă sau poliamidă/poliester.

Elastimpex produce, de asemenea, o seamă de accesorii necesare în domeniu (benzi transportoare cu model, cu chevron, cu racleţi şi velkante, cupe elevator), precum şi materiale de vulcanizare, agrafe, soluţie pentru vulcanizare, dispozitive de curăţare, role ghidare sau suporţi de cauciuc.

O largă varietate o prezintă aceea a plăcilor din cauciuc şi covoarelor produse, de o largă utilitate, de asemenea adaptate la domeniul de activitate, mediul de lucru, natura materialului transportat.

Cel mai mult însă l-au încântat pe soţul meu serviciile şi suportul tehnic oferite de companie, aceasta asigurând service, recondiţionare tamburi, vulcanizare la cald şi la rece, consultanţă tehnică şi reparaţii de întreţinere. A văzut în asta o dorinţă a producătorului de a se apropia de clienţii săi, de a îşi extinde, diversifica şi adapta întreaga gamă de produse cerinţelor potenţialilor clienţi, lucruri ce îi recomandă ca furnizori.

Nu mai sunt economist la fermă căci, odată cu privatizarea, mi-am găsit un nou loc de muncă. Fermele s-au modernizat, campaniile de batozat mazăre aproape că nu mai există, oamenii doar supraveghează şi alimentează benzile transportoare, care au fost acum instalate. Am vizitat şi fabrica unde, în loc să te ,,loveşti în coate’’, un om de celălalt, am văzut cum tineri voioşi supraveghează o multitudine de benzi transportoare, de toate tipurile. Am văzut benzi diferenţiate, pentru fructe şi  legume, pe de o parte, sau pentru produse finite, borcane sau cutii, pe de altă parte, în funcţie de specificul secţiei de producţie.

Abia îl determin să părăsească ,,lumea’’ Elastimpex, pentru a-l trimite, ca odinioară, la cumpărături, acum la supermarketul din colţ, căci asta devenise micul magazin de altădată. Se întoarce destul de repede, bucuros că a găsit toate produsele de pe listă şi, deşi era multă lume, din momentul în care şi-a umplut coşul şi l-a aşezat pe banda transportoare, totul a mers ca … pe bandă. Se transformase cu totul, magazinul nostru tradiţional. Avea un depozit în spate care, atunci când veneau distribuitorii, îşi deschidea larg uşile, aveau benzi transportoare cauciuc de toate chipurile, iar supraveghetorul nu mai avea mare lucru de făcut.

Maşini de toate felurile au luat locul căruţelor şi, deşi mai sunt câteva din cele din urmă, acestea au devenit chiar elegante, silenţioase, căci sunt ,, încălţate’’ cu roţi de cauciuc. Tot felul de scutere ,,fulgeră’’ pe stradă, doar zgomotul combinelor în campaniile de recoltare reuşeşte să le mai potolească nebunia. Mai puţin este acum colbul de altădată, căci străzile s-au asfaltat, termopanul cu garniturile de cauciuc bine sudate etanşează perfect. Oricum, pentru curăţirea geamurilor am nişte dispozitive prevăzute cu  fâşii de cauciuc aderente ce se lipesc pe acestea şi mă ajută să le curăţ cu multă uşurinţă.

Merg în vizită la depozitul de cereale al soţului meu. În stânga, în dreapta, benzi pentru grâu, pentru porumb, şi toate cerealele din lume, care au ,,treburi’’ prin depozit.

O bandă cauciuc, pe care se află o formă mai ciudată, îmi atrage atenţia. ,, Ce transportă acolo ?’’, întreb. ,,A, acela este Gogu, urcă la buncărul superior. Zice că îşi mai face şi el un masaj’’.  Aha, aveţi şi sală de fitness, care va să zică…

Am scris acest articol pentru SuperBlog 2015.

Acest articol a fost publicat în SuperBlog. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Înainte…și după cauciuc

  1. Pingback: Șeherezada SuperBlog 2015 | ecaleopi

Lasă un răspuns

